Tips Kerjaya 'Lowboy' Lowloader
Tips kerjaya sebagai pemandu lowloader...(Episod 1)
Setelah sekian lama saya tak mengomel didalam blog ini,ialah kadang idea dtg mencurah-curah kadang tiada langsung yg boleh dicoretkan disini.Kali ini saya ingin mengomel pasal kerjaya lowlaoder dimana hendak dimulakan.selain dari sesorang itu mempunyai dokumen yg lengkap seperti lesen dan gdl bersendi maka kiranya anda mmg sudah bergelar trucker namun trucker yg bagaimana yg ideal dengan kite sama ada bakat.inisetif dan dari segi penampilan sama ada berbadan besar atau kecil menjadi soal kedua.
1-Seseorang pemandu lowloader perlu mahir setiap laluan mana yang sesuai dilalui atau dalam
bahasa mudah 'tahu jalan',sebab itu kemahiran 'tahu jalan' perlu ada,tambah lagi sekarang
banyak laluan-laluan yang ada tempat boleh dilalui atau tidak boleh dilalui.Malah zaman
sekarang banyak sudah ada gps yang sedikit membantu disamping road maps dan sebagainya
yang sedikit boleh membantu namun harus diingat jangan 100% bergantung padanya.Rakan-rakan
kita juga boleh membantu dalam keadaan sukar.Perlu 'tahu jalan' sangat penting kita sebagai
pemandu lowloader sambil membuat 'rancang perjalanan'ke lokasi-lokasi sukar dan sebagainya.
risiko barangan tersebut.Tips ini sangat memerlukan kepekaan yang tinggi,bagi barangan
yang berat perlu tahu caranya bagaimana kedudukan barangan tersebut yang paling sesuai.Contoh
yg berat dimana tempat yang sesuai atau memudahkan pengikatan dilakukan dan faktor beban
bagi mengurangkan bebanan tayar.Juga risiko barangan merbahaya atau tidak juga perlu
dititikberatkan.Dengan kata lain 'pandai mengisi'istilah kebiasaan digunakan.
ikat atau dirantaikan tanpa merosakan barangan yang diikat ,adakalanya memerlukan
'pelapik' yang boleh mengurangkan kerosakan dan menambahkan lagi ikatan pada barangan
tersebut.Penggunaa yang sesuai peralatan mengikat juga sangat penting akan mengurangkan lagi
risiko kerosakan berlaku malah akan lebih bertambah kuat ikatanya.
4-Perlu juga sesorang 'lowboy' dalam istilah english mengetahui kemahiran pemanduan yang
berbukit sekiranya melalui persekitaran seperti ini,sesuaikan penggunaan gear yang sesuai dan
memperlahankan kenderaan kerana beban yang dibawa di belakang akan sentiasa menolak,tambah
lagi muatan yang agak berat dan sebagainya.Semua tindakan dan ketajaman serta kecekapan akan
di pergunakan ketahap paling baik.Pastikan penyelenggaraan juga sentiasa terbaik.Sambung lagi
episod akan datang memandangkan agak sukar juga bila menulis dari pengalaman dengan paratikal.
Ulasan